Dzieci sięgać wtedy mogą do własnych, osobistych przeżyć oraz wspomnień z domu rodzinnego, albo też korzystać z wyuczonego wcześniej repertuaru pieśniowego. Zawsze jednak przykłady śpiewane dzieciom przez nauczyciela czy opiekuna będą podstawowym źródłem ich umuzykalnienia.W toku prowadzonej edukacji muzycznej poglądowymi strukturami wierszowanymi mogą być krótkie refreny kołysankowe lub charakterystyczne apostrofy: Śpij, śpijże, luli, lulaj, lulajże, uśnij, uśnijże mi uśnij, pochodzące z zapisów ludowych, np.:Uśnijże mi, uśnij, albo mi urośnij,Możesz mi się przydać gąski w pole wygnać.Wyżeniesz gąsiątka, przyjdziesz po kurczątka, cóż to za pociecha z małego dziewczątka.Wyżeniesz kurczątka, przyjdziesz po kaczątka, cóż to za pociecha z mojego dzieciątka.