Propozycje skupione wokół zagadnień doboru materiału poglądowego na różnych etapach edukacji społecznej ograniczyły się w przedstawionym szkicu do jednolitej grupy utworów, a mianowicie do oryginalnych kołysanek ludowych. Utwory naszego dzieciństwa — jak dowiodły przykłady spełniać mogą wiele doniosłych funkcji w całym procesie kształcenia młodych pokoleń. Kołysanka ludowa, jako wypowiedź językowa, powiązana z przebiegiem muzycznym, tworzy określoną sytuację komunikacyjną, w której uczestniczy nadawca i odbiorca. Stanowiąc ów pierwowzór komunikacji międzyludzkiej, po przeniesieniu jej na grunt potrzeb edukacyjnych może wiele nauczyć, przede wszystkim rozwijać predyspozycje muzyczne dzieci i młodzieży, pobudzać ich sferę emocjonalną, budować więzi oraz integrować grupę dzieci, kształtować ich postawy estetyczne i etyczne, ukazywać artystyczne wzorce utworów ludowych, zarówno w płaszczyźnie słownej, jak i muzycznej.