Przykłady najprostszych struktur słownych i muzycznych, które operująjedno- rodnie ukształtowanymi figurami melodyczno-rytmicznymi, często o ograniczonej interwalistyce i małym ambitusie (melodie rozwijane w obrębie tercji lub kwarty), znajdujemy wśród kołysanek ludowych. To właśnie ich melodie mogą znaleźć zastosowanie w pierwszym, początkowym etapie nauki obcowania ze światem dźwięków, z muzyką.Egzemplifikacją naszych stwierdzeń niech będzie następująca kołysanka śląska:Śpij, dziecino, śpij, dom ci jabłka trzy, a jak wstaniesz to dostaniesz koszyczek wiśni. Ta wąskozakresowa, trichordalna melodia odpowiada możliwościom percepcyjnym i wykonawczym dzieci. Rozwijana jest na zasadzie powtarzania motywów, pełniących funkcję formotwórczą tego prostego utworu ludowego. Łatwa do zapamiętania przyniesie radość spełnienia muzycznego.